Termenul liniște, în perioada curentă pe care o traversăm, a devenit o noțiune relativă și cu o definiție asemenea.

Dar care poate fi legătura între conceptul de liniște si un fatbike? Surprinzător sau nu, răspunsul poate fi Suprem FX de la Pegas. De ce?

Închideți ochii pentru 10 secunde și imaginați-vă următorul scenariu (deloc neverosimil!): vă aflați într-o zi obișnuită în forfota unui oraș și, subit, când deschideți ochii, sunteți pe un fatbike, într-o lună din an când a nins abundent, înconjurat de o linște demnă de cele mai formidabile romane și cu tot ce are mai bun de oferit natura în jur. Cum ați defini în cazul acesta "liniștea"? Vi s-ar schimba un pic percepția?

Noi am încercat să verificăm acest lucru. Chiar dacă nu am reușit să ne teleportăm, am dat o fugă la munte să punem Supremul FX la treabă. Ne-am concentrat pe Valea Prahovei. Ninsoarea abundentă din zilele anterioare a desenat decorul natural într-un alb imaculat. Cerul, desprins din poeziile lui Bacovia, a fost de un gri pur. Temperaturile oscilau pe verticală la diferențe de zece grade Celsius. La cota 2000 am întâlnit viscol, în timp ce în stațiuni erau valori ale termomtrului cuprinse între -5 și zero grade Celsius.

Rigiditatea cadrului a fost primul element care a fost testat

Geometria Pehas "in house" a Supremului a dovedit valori corespunzătoare la diferențele de nivel. Stabilitatea generală este deosebit de prietenoasă. Bicicleta este ușor de manevrat. Poziția pe bicicletă asigură o translație a corpului optimă în timpul manevrelor specifice pe zăpadă.

Pneurile au avut 1 atmosferă presiune. Acest aspect este foarte important pentru mersul pe un fatbike iarna. Volumul mare de aer care încape într-o anvelopă supradimensionată trebuie să aibă o presiune scăzută pentru a putea rula în condiții optime de aderență. Ca regulă generală, presiunea într-un pneu de fatbike trebuie să fie în jurul valorii 1atm. În funcție de mai mulți factori, această presiune se poate scădea. Mergând cu valori mici ale presiunii în roți, aderența și manevrabilitatea bicicletei se îmbunătățește considerabil la rularea pe zăpadă.

Combinația dintre tija de ghidon scurtă UNO AS-DC1 din aluminiu cu extensie de 60mm și ghidonul flat UNO din aluminiu double butted, 700mm x 31.8mm x 9 grade, oferă un control precis și agilitate îmbunătățită.

Supremul FX a fost dotat pentru acest test cu o pereche de anvelope Kenda Juggernaut Sport 4.5 din panoplia Pegas care au contribuit din plin la manevrare deplină.

În prima parte a testului am fost în pădurile de lângă pârtiile de schi din Azuga. Drumurile forestiere acoperite cu zăpădă nivelată au pus la încercare manevrabilitatea bicicletei (direcție, poziție pe bicicletă, transmisie, frâne).

Cuvetele integrate de la Neco, model H115M, îngropate, 1-1/8"x28.6x44x30mm, au rulat fin și predictibil.

Transmisia 1x10 este asigurată de Microshift: deraior spate Microshift RD-M61L, manetă schimbător SL-M760-10 Rapidfire și grup pinioane Microshift CS-H100. Angrenajul vine de la LASCO: FM2530X-GOX, foaie aluminiu 30 dinți.

Schimbarea rapoartelor, tinând cont de solicitarea bicicletei, a fost deosebit de rapidă și precisă. Pe coborârile din pădure, Suprem FX s-a comportat exemplar: derapările controlate au rămas în parametri, în timp ce frânele pe disc cu acționare mecanică Tektro Aries au răspuns ferm de fiecare dată când au fost solicitate. In aceste condiții, noțiunea de umezeală devine efemeră, iar discurile de aluminiu de 180mm sunt o soluție foarte bună pentru acest scop.

Furca de 26" FAT, fixă, din aluminiu, lungime 483mm, OLD 135mm, și offset 51mm este aliatul ideal pentru un control desăvârșit.

În a doua parte a testului am mers pe potecile din jurul cotei 1400 de la Sinaia și pe văile din apropierea telegondolei de la cota 2000.  Cum spuneam, vremea, pe verticală, suferea schimbări dramatice. La 2000 de metri, erau -7 grade Celsius și viscol puternic cu ninsoare asemenătoare furtunilor de nisip din deșert, iar peste 10 minute puteau fi -2 grade și acalmie totală. Ceața apărea și dispărea într-un ritm halucinant.

Testarea pe pantele albe a întarit ideea unei simbioze între Suprem FX și zăpadă. Temperaturile scăzute nu au împiedicat funcționarea optimă a deraiorului și a frânelor. Timpii de reacție ai angrenajelor au rămas în parametri.

La coborâre, s-a mers pe traseul forestier  de la 1400. Traseul invernal a fost o confirmare în privința compatibilității Supremului FX cu drumurile de iarnă.

Zăpada acumulată în mică masură pe unele repere ale Supremului FX nu a împiedicat deloc bunul mers al bicicletei.

Suprem FX, înainte de toate, arată fără tăgadă un fapt: mersul pe bicicletă iarna, la munte chiar, poate fi o experiență superlativă din toate punctele de vedere. Pe pante pline de zăpadă sau pe drumuri mai blânde, în păduri albe sau pe sub crengile încărcate de nea, Suprem FX este numitorul comun dintre bicicleta si iarnă.

Daca schimbam paradigma din debutul acestui text, Suprem FX este bicicleta ideală pentru a găsi liniștea!