Odată cu creșterea semnificativă a bicicliștilor în trafic și coroborat cu ultimele schimbări legislative din domeniu (vezi cuantumul sancțiunilor!), îți prezentăm în continuare o variantă pe întelesul tuturor în ceea ce privește circulația în siguranță și în cadrul legislativ pe bicicletă folosind drumurile publice.

Cîteva reguli generale

Bicicleta, așa cum este ea definită în Codul Rutier, este un vehicul prevăzut cu două roți, propulsat exclusiv prin forța musculară, cu ajutorul pedalelor sau manivelelor.

Pistă pentru biciclete este subdiviziunea părții carosabile, a trotuarului ori a acostamentului sau pistă separată de drum, special amenajată, semnalizată și marcată corespunzător, destinată numai circulației bicicletelor și mopedelor.

Aici trebuie subliniată importanța cuvintelor ”special amenajată”, ”semnalizată” și ”marcată corespunzător” în sens de condiții cumulative. Deși, în unele orașe există marcaje pe trotuar pentru piste de bicicletă, cele mai multe dintre ele nu sunt legale tocmai din din cauza faptului că nu îndeplinesc condițiile prevăzute de lege.

 Astfel, dacă un drum este prevăzut cu o pistă specială destinată circulației bicicletelor, ești obligat să mergi numai pe pista respectivă. În traducere liberă, dacă avem pistă de biciclete la dispoziție, trebuie să circulăm obligatoriu pe aceasta.

Legat de vârsta pe care trebuie s-o ai ca să poți merge legal pe drumurile publice, aici trebuie să știi că trebuie să ai 14 ani împliniți. De asemenea, pentru siguranța ta și a participanților la trafic, bicicleta trebuie să fie echipată cu mijloace de iluminare (far și stop) și dispozitive reflectorizant-fluorescente (catadioptru montat pe spițe sau celebrul ”ochi de pisică”). Este interzis să circuli pe timp de noapte fără aceste accesorii și dispozitive în stare de funcționare montate pe bicicleta ta.

Pe autostrăzi este interzis să mergi cu bicicleta. Motivele sunt lesne de înțeles.

 

Amenzi

Dacă circuli pe drumurile publice trebuie să fii conștient că te vei supune normelor de contravenție prevăzute de Codul Rutier. Orice abatere de la lege în legătură cu mersul pe biciclete pe drumurile publice este încadrată în clasa a treia de sancțiuni. Astfel, cel puțin pentru 2019, deși punctul de amendă rămâne plafonat la 145lei, clasa a III-a de sancțiuni prevede amenzi între 870 şi 1.160 de lei pentru nerespectarea normelor privind circulația bicicletelor.

 

Ce condiții generale trebuie să îndeplinească bicicleta ta pentru a putea să circuli cu ea pe drumurle publice

 

Bicicleta trebuie să:

 

  1. a) fie prevazută cu un dispozitiv de frânare eficace;

b )aibă un sistem adecvat și functional de directie;

  1. c) fie dotată cu sistem de avertizare sonoră (sonerie clasică sau electronică); se interzic echiparea și folosirea sistemelor de avertizare sonoră specifice autovehiculelor;
  2. d) fie dotată în față cu lumină de culoare albă sau galbenă, iar în spate cu lumină de culoare roșie și cu cel puțin un dispozitiv fluorescent-reflectorizant, vizibil, de aceeasi culoare;
  3. e) fie echipata cu elemente sau dispozitive care, în miscare, formeaza un cerc continuu, fluorescent-reflectorizante de culoare portocalie fixate pe spițele roților.

 

De asemenea, dacă ai o remorcă atașată (cu o singură axă), atunci aceasta trebuie să fie echipată, în partea din spate, cu un dispozitiv fluorescent-reflectorizant de culoare rosie, iar dacă lumina din spate a bicicletei este obturată de remorcă, aceasta trebuie să fie echipată și cu o lumină de culoare roșie.

 

Reguli de circulație

 

-Bicicletele, atunci când sunt conduse pe drumul public, trebuie conduse pe un singur rând. Dacă pe direcția de deplasare exista o pistă pentru biciclete, semnalizată ca atare, ești obligat să circulă numai pe această pistă. Se interzice circulația altor participanți la trafic pe pista pentru biciclete.

-Regulamentul de aplicare al Codului Rutier recomandă ca, în circulatia pe drumurile publice, biciclistul să poarte cască de protecție omologată în acest sens.

-Se interzice oprirea voluntară a bicicletelor pe pista de biciclete.

-Când efectuează un viraj spre stânga sau spre dreapta și se intersectează cu un biciclist care circula pe o pistă pentru biciclete, semnalizată ca atare, conducătorii auto trebuie să acorde prioritate de trecere biciclistului.

Se interzice conducătorilor de biciclete:

 

  1. a) să circule pe sectoarele de drum semnalizate cu indicatorul având semnificația "Accesul interzis bicicletelor";
  2. b) să înveţe să conducă biciclete pe drumurile intens circulate;
  3. c) să circule pe trotuare, cu excepția cazului când pe acestea sunt amenajate piste speciale destinate lor;
  4. d) să circule fără a ține cel puțin o mână pe ghidon și ambele picioare pe pedale;
  5. e) să circule în paralel, cu excepția situațiilor când participă la competiții sportive organizate;
  6. f) să circule în timp ce se află sub influența alcoolului, a produselor ori substanțelor stupefiante sau a medicamentelor cu efecte similare acestora;
  7. g) să se țină de un vehicul aflat în mers ori să fie remorcat de un alt vehicul sau împins ori tras de o persoană aflată într-un vehicul;
  8. h) să transporte o altă persoană, cu excepția copilului pâna la 7 ani, numai dacă vehiculul are montat în față un suport special, precum și a situației când vehiculul este construit și/sau echipat special pentru transportul altor persoane;
  9. i) să circule pe partea carosabila în aceeasi directie de mers, dacă există o cale laterală, o potecă sau un acostament practicabil, ce poate fi folosit;
  10. j) să transporte sau să tragă orice fel de obiecte care, prin volumul ori greutatea lor, stânjenesc sau periclitează conducerea vehiculului ori circulația celorlalți participanți la trafic;
  11. k) să circule pe aleile din parcuri sau din gradini publice, cu exceptia cazurilor când nu stânjenesc circulatia pietonilor;
  12. l) să circule pe timp de noapte sau când vizibilitatea este redusă, fără să îndeplinească condițiile prevăzute la art. 14 si 16;
  13. m) să circule atunci când partea carosabilă este acoperita cu polei, gheată sau zapadă;
  14. n) să circule cu defecțiuni tehnice la sistemele de frânare sau cu un vehicul care nu este prevăzut cu avertizor sonor;
  15. o) să traverseze drumurile publice, pe trecerile destinate pietonilor, în timp ce se deplasează pe bicicletă;
  16. p) să circule pe alte benzi decât cea de lânga bordura sau acostament, cu exceptia cazurilor în care, înainte de intersectie, trebuie să se încadreze regulamentar pentru efectuarea virajului la stânga;
  17. r) să circule fără a purta îmbracaminte cu elemente fluorescent-reflectorizante, de la lasarea serii pâna în zorii zilei sau atunci când vizibilitatea este redusă;
  18. s) să conducă vehiculul fără a menține contactul roților cu solul.

 

Foarte important, nu uita că atunci când circuli pe drumurile publice cu bicicleta, trebuie să ai în permaneță la tine un document de identitate.

 

Semnale specifice biciclistului

Conform Regulamentului de aplicare al Codului Rutier, dacă mergi cu bicicleta pe un drum public ești obligat să efectuezi următoarele semnale:

a)brațul stâng întins orizontal atunci când intentionează să schimbe direcția de mers spre stânga sau de a depasi;

b)brațul drept întins orizontal atunci când intentionează să schimbe direcția de mers spre dreapta;

c)brațul drept întins orizontal balansat în plan vertical atunci când intentionează să oprească.

 

Pe scurt, presupunând că bicicleta ta este într-o condiție tehinică bună, ca să circuli legal pe drumurile publice trebuie să ai:

-far și stop

-ochi de pisică pe spițe

-sonerie

-opțional, dar noi îți recomandăm cu tărie, o cască de protecție

 

Ești obligat să circuli numai pe banda 1 a carosabilului și să ai cel puțin 14 ani împliniți. Pe drumul tău, dacă ai la dispoziție o pistă legală de biciclete, ești obligat s-o folosești. De asemenea, trebuie să ai în permanență un act de identiate la tine.

 

Ce îți recomadăm noi

Dacă vrei să traversezi o intersecție complexă și/sau aglomerată sau dacă vrei să virezi la stânga prin aceasta, mai bine te dai jos la trecerea de pietoni și o traversezi mergând pe lângă bicicletă. O să pierzi mai mult timp, dar siguranța ta este pe primul loc. La noi, apariția bicicliștilor în trafic este o chestiune relativ nouă și adesea privită ca exotică, astfel că șoferii nu sunt pe deplin conștienți de existenșa conducătorilor de biciclete laolaltă cu aceștia. De aceea, pentru evitarea unor situații negative, este bine să abordezi intersecțiile cu mare precauție.

 

Atunci când virezi la dreapta fii deosebit de precaut cu vehiculele care fac aceeași manevră, în special cele care îți vor veni din spate.

 

Semnalizează din vreme (cel puțin 25m) schimbarea direcției de deplasare sau depăsirea. Pentru aceste manevre este recomandat să reduci considerabil viteza și să te asiguri temeinic.

 

Dacă un vehicul îți vine din spate sau te depășește și are intenția (prin semnalizare) de a vira prin fața ta la dreapta, redu substanțial viteza și lasă-l să execute manevra (asta în cazul în care nu îți acordă el prioritate și atunci poți contiuna pe trasa ta).

 

Observă întotdeauna traficul din jurul tău. Încearcă să anticipezi manevrele celorlalți din trafic.

 

Condu bicicleta într-un stil preventiv pentru a-ți maximiza siguranța pe timpul rulării pe partea carosabilă:

- observă traficul (ritm, aglomerare, manevre etc) și trage concluziile necesare optimizării siguranței tale

- analizează atent traseul pe care-l faci

- cunoaște și evaluează corect performanțele bicicletei tale cât și îndemânarea ta de a merge pe bicicletă

-evaluează obiectiv limitele obiective ale câmpului tău vizual

 

Aspectele conduitei preventive sunt: noțiunile teoretice și practice legate de mersul pe bicicletă ,vigilența (atenția), anticiparea, îndemânarea și judecata. Ține cont de toate aceste repere pentru a merge în condiții de sigurață în trafic.

Cunoaște temeinic normele de legislație rutierã cu ultimele modificãri și dobândește un grad optim de cunoștințe practice pentru a merge în siguranță pe carosabil. Practica pe bicicletă NU se învațã pe drumurile publice!

Vigilența reprezintã capacitatea ta de a observa și de fi permanent atent la ceea ce se întâmplã în jurul atunci când mergi cu bicicleta în trafic.

Calitățile atenției sunt determinate de: volum (cantitatea de elemente asupra

cãrora te poți orienta și concentra simultan), stabilitate (se referă persistența în timp de a fi mereu atent asupra traficului), concentrare (capacitatea ta de a te delimita de elemente pertubatoare în trafic), distributivitate (capacitatea de desfășura mai multe acțiuni concomitent) și mobilitate (deplasarea și reorientarea).

Anticiparea este un atu pe care este bine să-l ai. Capacitatea ta de a anticipa situații din trafic cât mai din timp și de a gãsi cele mai potrivite variante pentru siguranța ta și a celor din jur cu evitarea unui posibil accident este un deziderat.

Reperele unei judecăți bune în ceea ce privește mersul cu bicicleta în trafic se bazează pe promptitudine, rapiditate în gândire, selectivitate și acțiune justã.

Îndemânarea de a merge pe bicicletă te poate ajuta să schimbi cursul unor acțiuni în cazul aparației unui eveniment negativ în trafic. Cu cât stăpânești mai bine mersul pe bicicletă și manvrele aferente, cu atât îți sporești condițiile de siguranță atunci când mergi în trafic.

 

*Extrase din Ordonanța de urgență nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice

*Extrase din Regulamentul de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002