Ideea de bike-sharing
Sistemul de bike-sharing este un serviciu comun care pune la dispoziţie şi permite oamenilor să împrumute o bicicletă pentru o perioada scurtă de timp.
Schema de bike-sharing are o caracteristică flexibilă: poţi lua o bicicletă dintr-un punct şi, în funcţie de nevoie sau destinaţie, o poţi lăsa în alt loc predefenit.
Astfel, o bicicletă poate fi folosită de mai mulţi utilizatori pe zi.
Istoria bike-sharing-ului datează din 1965, dar un format viabil a apărut la mijlocul anilor 2000, datorită introducerii tehnologiei informaţiei.
Nevoile actuale din oraşele supra-aglomerate, valorile în creştere ale poluării la nivel global, tendinţa de sendentarism sau crearea unor sisteme de transport alternative şi eficiente sunt câteva din problemele la care bike-sharing-ul se regăseşte la nivel de soluţie şi poate răspunde concret la acestea.
De altfel, această alternativă la transport aduce plus-valoare operatorilor şi, nu în ultimul rând, utilizatorului final.
Avansul tehnologic şi perspectivele acestuia indică faptul că un astfel de sistem înglobează mai multe paliere din punct de vedere constructiv: bicicletă în sine, sistemele informaţionale integrate (GPS, smartlock etc), parcările sau dock-urile inteligente.
Sinergia acestor elemente oferă o experienţă îmbunătăţită utilizatorului final şi angrenează din punct de vedere economic mai mulţi participanţi la exerciţiul acestuia.
Pe plan local şi nu numai, toate aceste domenii care compun sistemul de bike-sharing aduc un orizont de dezvoltare comunitarăşi ajută o parte a economiei într-un mod unic.
Oportunitatea creării de locuri de muncă, comenzile susţinute pentru biciclete şi piese de schimb, aplicaţiile informatice dezvoltate pentru sistem şi mentenanţa lui, oferă un context fezabil de dezvoltare pe termen lung, altul decât modelul clasic din domeniul bicicletelor.
Bike sharing, de la idee la implementare
Smart Bike-sharing-ul imaginat de Pegas se bazează pe un device discret montat pe bicicletă cu mai multe funcţii controlat printr-o aplicaţie de telefon.
Acesta urmează un flux tehnologic uşor şi modern spre a uşura interacţiunea cu utilizatorul final.
Identificarea locaţiei unei biciclete disponibile, rezervarea bicicletei, funcţia de autolock, plata prin intermediul telefonului, GPS tracking sau senzor de mişcare sunt atributele specifice ale acestui device.
O idee simplă guvernează tot acest lanţ tehnologic: utilizatorul întrebuinţează bicicletăatât cât are nevoie şi o poate lasă într-o multitudine de spaţii în interiorul oraşului în funcţie de plasarea sa la finalul utilizării.
Acest lucru conferă o lejeritate în acţiunea utilizatorului şi poate fi un aspect determinant în decizia lui de a folosi serviciul.
Studiu de caz
Noul sistem de bike sharing asistat prin GPS – de tip Smart Bike Sharing a apărut în China de câteva luni şi a luat o amploare extraordinară.
Un studiu de caz elocvent a fost făcut pe compania din Mobike din China, fondată de Hu Weiwei şi Davis Wang, Fostul şef al Uber Shanghai. Mobike a inundat străzile cu biciclete în nu mai puţin de 18 oraşe din China şi asta în mai puţin de un an de la lansare.
Un acord cu gigantul Tencent din China coroborat cu o înţelegere recentă cu furnizorul Foxconn de la Apple a dublat capacitatea de producţie a Mobike la 10 milioane de biciclete pe an.
Este luat în discuţie un top 15 a celor mai mari companii de bike sharing. 13 dintre acestea se află în China cu Beijing rulând nu mai puţin de 650 000 de biciclete aparţinând programelor de bike sharing, Paris, pe locul 5, are 21000 de biciclete, Londra, pe locul 12, are 16500 în condiţiile în care acestea nu au încă Smart Bike Sharing ci sistemul clasic.
Deja există intenţii de implementare a sistemului de Smart Bike Sharing în Londra şi noi estimăm că va apărea în toate marile oraşe ale lumii civilizate.
Un aspect esenţial: numărul mare de parcări unde poate fi lăsată bicicletă conferăo lejeritate uriaşă în acţiunea utilizatorului, deoarece el poate lua bicicletă dintr-o astfel de parcare plasată în puncte strategice/nevralgice şi o poate lasă în aceeaşi manieră în altăparte la finalul utilizării.
Pe lângă politicile de ameliorare ale poluării, bike-sharing-ul este susţinut de autorităţile publice şi este văzut căavând un rol crucial în acest aspect.
Soluția Pegas
Pegas a oferit deja o soluţie de SMART BIKE SHARING, soluţie ce se află în stadiul de implementare pentru Universitatea de Medicină Târgu Mureş.
Avantajul economic al soluţiei noastre este dat de smart-lock-ul care vine odată cu bicicleta şi rezultă în scăderea costurilor de producţie prin înlocuirea docking-station-urilor cu acesta.
Al doilea avantaj este asigurarea mobilităţii printr-un număr mare de biciclete şi de locuri de parcare.
Bicicleta de bike sharing de la Pegas înglobează atributele specifice unei astfel de biciclete: calitatea materialelor, componentele tratate anticoroziv şi cu rezistenţăprelungită la intemperii, funcţionalitate optimă pe perioade mari de întrebuinţare, acţiuni minime de mentenanţă sau elemente securizate antifurt.
Auto-lock-ul inteligent, "creierul" sistemului de bike-sharing, este un sistem ultr-performant care conţine câteva funcţii esenţiale şi care definesc sistemul nostru de bike sharing.
Cu acesta, prin intermediul scanării unui cod QR plasat pe el, se poate rezerva, plăti şi elibera o bicicletă.